Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Siirry sisältöön

Ajankohtaista

Julkaistu: 3.5.2024 • Lukuaika: 4 minuuttia

EnviroClean Pienhiukkaslaskuri EPC 200

Tero L
Tero Laakso

Hallinto

pienhiukkaslaskuri Enviroclean EPC200

Ajoneuvojen päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmien manipulointi muuttuu rangaistavaksi 1.6.2024

EnviroClean EPC 200 on uusi diffuusiovaraajaan perustuva pienhiukkaslaskuri, jolla voidaan mitata pakokaasun sisältämiä pienhiukkasten määriä.

Ajoneuvon päästöjen jälkikäsittelyjärjestelmät eivät ole kiusantekoa autoilijoilla, niiden tarkoituksena on poistaa ja neutraloida päästöjen sisältämiä äärimmäisen haitallisia pienhiukkasia sekä myrkyllisiä typenoksideja.

Järjestelmien vaatimien huoltojen ja ylläpidon laiminlyönti on kuitenkin aiheuttanut järjestelmiin vikoja ja rikkoutumisia, joista johtuen niitä on aiemmin poistettu käytöstä ihan yleisesti, lainsäädännössä muutosten tekeminen järjestelmiin ei ollut rangaistavaa, vaikka auto ei enää muutosten jälkeen täyttänyt sille asetettuja päästövaatimuksia.

Uudet säädökset päästöjen muokkaamisesta astuvat voimaan 1. kesäkuuta 2024 ja tekevät muokkaamisesta rangaistavaa. Manipuloidun auton paljastuttua valvonnassa seurauksena voi olla yrityksen henkilö- ja pakettiautolle seurata liikennevirhemaksuna jopa 20 000 euroa ja kuorma- tai linja-autolle jopa 30 000 euroa. Yksityisautoilijalle liikennevirhemaksu on 1000 – 3000 euroa. Tämän lisäksi kustannuksia tulee myös järjestelmien palauttamisesta alkuperäisiksi, joka tarkoittaa useista sadoista tuhansiin euroihin olevia kustannuksia.

Miten tätä valvotaan?

Päästöjärjestelmien manipuloinnin tekninen valvonta on haastavaa. Tällä hetkellä katsastusasemien käytössä olevilla laitteilla ei voida havaita esimerkiksi hiukkassuodattimen tai EGR-järjestelmän poistoa. Usein myöskään SCR katalysaattorin vaatimaa AdBlue urearuiskutuslaitteiston manipulointia ei voida varmistaa silmämääräisesti, jos työ on tehty taitavasti. Auton oma OBD päästöjenvalvontajärjestelmä ei paljasta manipulointia, koska puuttuvat tunnistinarvot on korjattu emuloiduilla arvoilla.

Ratkaisuna valvontaan on Euroopassa päädytty pienhiukkasten määrän mittaamiseen pakokaasunäytteestä siihen tarkoitetulla mittalaitteella, jota kutsutaan pienhiukkaslaskuriksi.

Mittaukset määräaikaiskatsastuksessa on jo aloitettu Saksassa, Hollannissa Sveitsissä ja Belgiassa. Muut maat tulevat seuraamaan perässä lähitulevaisuudessa, kun saavat omat säädöksensä ja raja-arvonsa valmiiksi.

Tarvetta muuallakin, kuin määräaikaiskatsastuksessa.

Tulevaisuus näyttää miten asiaan liittyvät vastuukysymykset ratkaistaan. Ennen uusien säädösten voimaan tuloa tehdyistä muutoksista ei voi olla vastuussa muutoksen tehnyt yritys. Vastuu siirtynee silloin muutoksen teettäneelle tilaajalle. Miten sitten, kun auto vaihtaa omistajaa, joko yksityishenkilöiden, yritysten tai autoliikkeen välisissä kaupoissa ja muutokset paljastuvat valvonnassa?

Riitatilanteiden ja kalliiden korjauskustannusten välttämiseksi autoliikkeiden olisi järkevää tarkastaa päästöjärjestelmän asianmukainen toiminta jo ennen vaihtoauton hinnoittelua. Mittaustulos ja todistus olisi hyödyksi myös vaihtoautoa myydessä, koska se kertoisi ostajalle auton olevan päästöjärjestelmältään lain mukainen.

Miten mittaus suoritetaan

Nykyiset ajoneuvojen katsastus ja muuhun valvontakäyttöön tarkoitetut pienhiukkasmittalaitteet perustuvat diffuusiovaraukseen. Ne ovat pienikokoisia ja suunniteltu rakenteeltaan kestämään korjaamon tai katsastusaseman olosuhteita. Laadukkaimmat laitteet voidaan integroida osaksi muuta päästöjen mittauslaitteistoa, esimerkiksi nelikaasuanalysaattoria ja dieselsavumittaria. Samalla laitteistolla voidaan suorittaa myös OBD päästöjenvalvontatesti ja OBFCM käytönaikaisten kulutustietojen luku.

Testijakson vaiheet ja kesto voivat vaihdella maa kohtaisesti mutta Euroopan komissio on valmistellut harmonisointidokumenttia, joka ohjeistaa eri maita säädösten valmisteluun.

Kaavio EPC-200
Kuvassa esimerkkinä Saksassa suoritettavan mittauksen vaiheet.

Saksan testausmallissa moottoria käytetään aluksi joutokäynnillä 15 sekunnin ajan, jonka jälkeen moottorin pyörintänopeutta korotetaan viiden sekunnin aikana 1000 rpm joutokäynnin yläpuolelle. Pyörintänopeus pidetään korotettuna 2 sekuntia ja annetaan sen laskea takaisin joutokäynnille. Korotetun pyörintänopeuden vaiheen tarkoitus on saada varmistettua, että EGR pakokaasun takaisinkierrätysventtiili aukeaa ja näytteessä on mukana myös takaisinkierrätyksen hiukkaset. Varsinainen mittaus suoritetaan joutokäynnillä neljän 30 sekunnin jakson aikana. Jos näytteen hiukkasmäärä on riittävän matala testi voidaan hyväksyä jo kahden 30 sekunnin jakson jälkeen.

EnviroClean EPC 200 pienhiukkaslaskuri

Ruotsalainen EnviroClean tunnettiin aiemmin nimellä Opus ja se on pohjoismaiden markkinajohtaja katsastusasemien ja autokorjaamoiden päästöjenmittauslaitteissa.

EnviroClean EPC 200 on uusi diffuusiovaraajaan perustuva pienhiukkaslaskuri, joka on suunniteltu katsastuskäyttöön. Sen ohjelmisto on muokattavissa vastaamaan muuttuvia vaatimuksia. Sitä voidaan käyttää erillisenä mittarina tai se voidaan liittää osaksi EnviroClean EES 400 päästömittausasemaa.

pakokaasutesterit

Katsastusohjelmisto sekä testipöytäkirja toteutetaan maakohtaisesti. Tarvittaessa mukaan voidaan liittää myös OBD päästöjenvalvontajärjestelmä sekä OBFCM käytönaikaisten kulutustietojen luku.

Laite kommunikoi isäntä PC:n kanssa langattomalla Bluetooth yhteydellä.

Lisätietoa: myynti@suomentyokalu.fi



Takaisin ylös