Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Siirry sisältöön
Fumex AFS pakokaasurata

Pakokaasunpoisto

Pakokaasunpoistolaitteet

Puhtaasti parhaat ratkaisut työtilojen pakokaasun ja savun poistoon

Oikein mitoitetut pakokaasunpoisto- ja savukaasunpoistolaitteet sekä poistoratkaisut luovat viihtyisän ja turvallisen työympäristön, jossa on mukava työskennellä.

Fumex mallistomme sisältää kaikki pakokaasujen ja savukaasujen poistoratkaisut auto- ja konekorjaamoille, katsastusasemille sekä työpajoille.

  • Jousitoimiset tai moottoroidut letkukelat, pakokaasuletkut, imusuulakkeet.
  • Pakokaasun tai hitsaussavujen poistopuhaltimet.
  • Kohdepoistovarret ja -puhaltimet
  • Letkuradat katsastusasemille sekä erikoisratkaisut hälytysajoneuvoille / paloasemakäyttöön
  • Kanavaradat autokorjaamoille.

Toimivan pakokaasunpoistojärjestelmän suunnittelu kannattaa aloittaa kanaviston luonnostelulla käyttöpisteiden sijoittelun mukaan. Merkitse luonnokseen kanaviston pituusmitat ja kulmien lukumäärä.

Seuraavaksi on syytä selvittää tarvittava kokonaisilmamäärä. Ilmamääränä voidaan käyttää henkilöautoille 400-600 kuutiota tunnissa (letku 75-100 mm), pakettiautoille 600-1000 kuutiota tunnissa (letku 125-150 mm) ja kuorma-autoille 1000-1200 kuutiota tunnissa (letku 150-200 mm). Kokonaisilmamäärä saadaan laskemalla yhteen käyttöpisteiden määrä ja arvioitu käyttöaste.

Oikean pakokaasukelan valitsemiseksi määritä tarvittava alipaine selvittämällä kelan teknisistä tiedoista sen painehäviön suuruus, käytä pohjana kelaa, jonka painehäviö on suurin. Lisää painehäviölaskelmaan 5 Pa jokaista kanavan metriä kohden sekä 15 Pa jokaista kanavan 90 asteen kulmaa kohden. Laskelmassa käytetään ainoastaan yhden kelan painehäviötä.

Oikea poistopuhallin valitaan niin että sen on kyettävä tuottamaan vähintään painehäviön suuruinen paine-ero lasketulla kokonaisilmamäärällä.

Kanaviston halkaisija määritetään sen mukaisesti, mikä on sen läpi virtaava ilmamäärä laskemalla yhteen kanavaan sijoitettujen käyttöpisteiden ilmamäärä kauimmaisesta pisteestä kohti poistopuhallinta.

Ohjausjärjestelmä voi olla yksinkertaisimmillaan pelkkä moottorinsuojakytkin mutta usein on käytön ja energian säästön vuoksi järkevää satsata ohjauksen suunnitteluun ja toteutukseen hieman enemmän.

Ohjaus voidaan toteuttaa esimerkiksi kelakytkimillä, automaattisilla moottorisulkupelleillä sekä taajuusmuuttajaohjatulla puhaltimella, jolloin vain käytössä olevat käyttöpisteet ovat auki ja puhaltimen moottori pyörii vain tarvittavalla teholla. Tällä saadaan aikaiseksi säästöä sekä sähkön kulutuksessa, että lämmityskuluissa. Ohjaukselta voidaan lähettää tila- ja käyttöastetieto myös rakennusautomaatioon, jolloin tilan tulo- ja poistoilmanvaihtoa voidaan tarvittaessa mukauttaa pakokaasunpoistojärjestelmän kautta poistuvaan ilmamäärään.

Autamme mielellämme pakokaasunpoistoratkaisujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ota yhteyttä myyntiimme: myynti@suomentyokalu.fi

11 sisältöä

Takaisin ylös