Evästeasetukset

Käytämme evästeitä tarjotaksemme paremman käyttökokemuksen ja henkilökohtaista palvelua. Suostumalla evästeiden käyttöön voimme kehittää entistä parempaa palvelua ja tarjota sinulle kiinnostavaa sisältöä. Sinulla on hallinta evästeasetuksistasi, ja voit muuttaa niitä milloin tahansa. Lue lisää evästeistämme.

Siirry sisältöön
auton akkujen koodaus

Tuki

Julkaistu: 12.9.2022 • Lukuaika: 7 minuuttia

Huoltotiedote auton akkujen koodauksesta

Tero L
Tero Laakso

Hallinto

Uuden akun vaihdon yhteydessä on tärkeää huomata akun vaihtoon liittyvät konfiguroinnit ja väyläverkkojen sammuminen ennen akun vaihtoa. Helpdeskiin on tullut useita tapauksia, jossa akkua ei ole koodattu tai akku on vaihdettu ennen kuin väyläverkot ovat sammuneet. Edellisen seurauksena induktiopiikit ovat tuhonneet ohjainlaitteita tai lataus ei ole toiminut oikein.

Aina ennen akun vaihtoa, poista virta-avain, lukitse ovet, vie virta-avain tai kaukosäädin vähintään 5 m päähän autosta, odota 5-30 min. ennen akun kaapelin irrotusta. Tällä toimenpiteellä voidaan varmistaa, ettei akkupiirissä kulje virtaa ja että väyläverkot ovat sammuneet. Tarvittaessa mittaa lepovirran kulutus pihtityyppisellä A-mittarilla ennen akun irrotusta (< 40 mA). Tee akun vaihdon jälkeen tavanomaiset ikkunoiden alustukset ja audiolaitteiden säädöt.

Tee tarvittaessa Autocom-testerillä energiahallintayksikössä virranhallintaan liittyvien laskureiden nollaukset ja mahdolliset uuden akun koodaukset.

Varmista myös, että uusi akku on ladattu täyteen ennen asentamista ja koodausta!

Akun vaihdossa ja tarkastuksessa tarvittavat laitteet

Ennen uuden akun asentamista on varmistuttava siitä, että akun varaustila on täysi. Akkuvaraajaksi korjaamolle kannattaa hankkia nykyaikainen älykäs laturi, joka tunnistaa myös akkujen vauriot eikä jouduta tuhlaamaan aikaa viallisten akkujen latausyrityksiin. Laturin on myös sovelluttava ylläpitoon esimerkiksi esittelyautoille sekä virtalähteeksi huollon, vianhaun ja ohjelmoinnin aikana.

Virranhallintaan liittyvien laskureiden nollaamiseksi ja uuden akun koodaamiseksi tarvitaan järjestelmätesteri. Valintaperusteeksi kannattaa ottaa laitteen teknisen palvelun taso, ohjelmiston kattavuus, käytettävyys, kieli sekä päivitettävyys. Turvallisin valinta on hankkia laite, jota on yleisesti käytössä korjaamoilla.

Muista lukea autonvalmistajan ohjeet www-portaaleista akun vaihdon yhteydessä!

Akkujen koodaus ja energianhallinnan tietojen resetointi

Huomaa,
että kaikissa alla luetelluissa automerkeissä ei tarvitse akkua tai akun tyyppiä uudelleen koodata. Osassa automerkkiä/mallia tehdään vain energiahallintaan liittyvien laskureiden nollaus akun vaihdon yhteydessä. Kuitenkin, esim. VAG tuotteissa ja BMW:ssä akun koodauksen tekemättä jättäminen johtaa usein akun yli- tai alilataukseen.

Alla automerkit ja mallit, mihin akkujen koodaus tai energianhallintaan liittyvien laskureiden nollaus pitää tehdä. Lisätietoja autocom helpdeskistä, autocom testerin ohjeista ja autonvalmistajien www-portaaleista.

  • Audi: A1, A3, A4 A6, A7, Q3, Q5, Q7, TT
  • BMW: 1-, 2-, 3-, 4-, 5- 6-, 7- Series, GT, i3, X1, X3, X4, X5, X6, Z4
  • Citroën: C4, DS5
  • Ford: Focus, Galaxy, Mondeo, S-max, Transit Connect
  • Jaguar: F-type, XE, XF, XJ
  • Land Rover: Discovery 4, Range Rover
  • Mazda: Mazda5
  • Mercedes: CLS C219, E-Class W211
  • Mini: Clubma, Convertible, Countryman, Coupe, Paceman, Roadster
  • Mitsubishi: i-MiEV
  • Nissan: mm. Almera N16, Murano, Note, Pathfinder, Primera, Qashqai, X-Trail
  • Peugeot: 3008, 508
  • Seat: Alhambra II, Ibiza IV, Leon II, Leon III, Toledo IV
  • Skoda: Superb III, Yeti
  • VW: Beetle, 3Eos, Golf, Jetta, Passat, Sharan, T5 Multivan, Transporter, Tiguan, Touran
  • Volvo: C30, C70, S40, S60, S80, V40, V50, V60, V70, XC60, XC70

Auton energianhallinta

Energiahallinta laskee, kuinka monta varausyksikköä akusta on lähtenyt, ja kuinka monta varausyksikköä akkuun on tullut.

Energian hallintajärjestelmää tarvitaan, koska lepovirran kulutus on noussut, lisääntyneiden ohjainlaitteiden myötä ja koska lisälaitteiden määrä ja kulutus ovat kasvaneet. Edellisestä seuraa se, että akun kapasiteetin vähentyessä voidaan kuluttajia kytkeä pois päältä joko kokonaan tai osittain esim. pwm- pulssimodulaatiolla. Tehoa säätelevä toiminta voi tuntua asiakkaasta vialta, lämmityslaite, istuinlämmitin tai jokin muu kuluttaja voi toimia vain osateholla tai on kokonaan pois kytketty.

Useissa automerkeissä on energianhallintaan liittyviä vikakoodeja, sopeutuksia ja parametritaulukkoja, myös näitä tietoja kannattaa käyttää vianetsinnässä. Järjestelmätesteri on silloin erinomainen työkalu, kun tutkitaan vikoja ja toimintahäiriöitä akusta, latausjärjestelmästä, mukavuuskuluttajista tai energianhallinnasta.

Huomaa, että energianhallintajärjestelmät (can/lin-verkossa ohjainlaitteineen) ovat usein automerkki- ja mallikohtaisia järjestelmiä. Järjestelmää tutkittaessa avuksi tarvitaan autonvalmistajien www-portaalit.

Akun diagnostiikka

auton väyläverkko

Auton elektroniikka diagnosoi akun kuntoa monella tavoin. Autocom testerillä voidaan tarkistaa monia tärkeitä asioita. Näitä ovat:

  • Varaustila, SOC (State of Charge), ilmaisee sähköenergian määrän, joka on tietyllä hetkellä varastoituneena akkuun suhteessa täyteen varatun akun energiaan. Varaustila ilmoitetaan prosentteina (%) täydestä varauksesta.
  • Akun sisäinen resistanssi, on tärkeä mittari akun toimintakyvylle: Tavanomaiset sisäiset resistanssit vaihtelevat välillä 0,001 – 0,05 ohmia, akkutyypistä riippuvasti. Tarkempia akkukohtaisia sisäisen resistanssin lukemia löytyy akkujen valmistajilta. Huomaa, että tyhjän akun sisäinen resistanssi voi olla useita ohmeja.
  • Laskurit, jotka ilmoittavat, montako kertaa akun jännite on ollut niin matala, että joitain mukavuustoimintoja on kytketty pois päältä. (nämä laskurit pitää nollata uuden akun vaihdon yhteydessä ja myös silloin kun akku on erikseen ladattu ulkopuolisella laturilla).
  • Energiahallintayksikön (kytketty akun kaapeliin tai sisältyy muuhun ohjainlaitteeseen) diagnostiikasta saadaan lisätietoa mm. akun lämpötilasta, akun kumulatiivisesta purkautumisesta, valmiustilasta, montako päivää akku on ollut käytössä, akun kapasiteetista, CAN kommunikoinnista generaattoriin, energiavirrasta tai energiataseesta, lasketusta laturin momentista, laturin asetusjännitteestä, jne.

Autocom testerin näkymä akun testauksesta. Akku on kunnossa (tulos voidaan ilmoittaa myös ohmeina). Tässä esimerkissä valmistajan ilmoittama arvo pitäisi olla alle 13 ohmia.

Akkujen diagnostiikka kuormitustyyppisillä testereillä

Monet itsenäistä diagnostiikkaa käyttävät akkutesterit ovat käypiä työvälineitä. Akkutekniikan kehittymisen myötä (kennorakenne ja elektrolyytit) voi ”vanhemman mallinen” akkutesteri antaa väärän tuloksen akun kunnosta.

Olisi tärkeää päivittää (ohjelmoida/vaihtaa) akkutesteri vastaamaan uusien alkutyyppien ominaiskäyrästöjä, jotta vältytään virhetulkinnoilta. Huomaa, että akkutesteri voi antaa akun kunnosta hyvän arvosanan, mutta auton elektroniikka ei, tällöin pitää varmistaa akkutesterissä tehdyt valinnat, akkutesterin testauskaapeleiden kunto ja varmistaa sen ohjelmointipäivitykset. Myös auton virranhallintaohjelmistot on tarvittaessa päivitettävä. Lisätietoja akkutesterivalmistajilta tai autonvalmistajien www-portaaleista.

yleismittarit

Akkutyypit ja niiden lataukset (Suljetut akut/AGM)

Akuissa elektrolyytin pitää paikallaan erotinpaperi, joka koostuu lasikuitumatosta (AGM = Absorbed Glass Mat) ja joka toimii kuin “sieni”. Erottimessa olevien kapillaarivoimien vaikutuksesta elektrolyytti pysyy oikeassa paikassa. Akkujen eristimet voidaan tehdä hyvin ohuiksi, mikä pitää sisäisen vastuksen pienenä.
Näin saadaan pienestä määrästä irti suuri teho, mikä tekee näistä akuista mm. erinomaisen käynnistysakun. Lasikuitumatto tai vastaava tuote on melko ohut, minkä johdosta akun elektrolyyttimäärä on pieni. Tästä syystä akku on herkkä ylilatauksen aiheuttamalle kuivumiselle ja kaasunmuodostukselle.

EI NÄIN !

Tyhjään akkuun kytketty tehoa säätämätön laturi. Virtapihti näyttää 46 A latausvirtaa, joka voi vaurioittaa esim. suljetun/AGM akun nopeasti

MUISTA !

Käytä suljettujen akkujen lataukseen vain laturia, jonka virta ja jännite ovat säädettyjä.

Akut ovat herkkiä ylilataukselle ja ne on ladattava niille soveltuvalla laturilla. Tämä johtuu siitä, että liian korkealla jännitteellä/voimakkaalla virralla ladattava akku ei ota vastaan kaikkea energiaa ja ylijäämä muuttuu tästä syystä lämmöksi. Kun akku lämpenee (liikaa), elektrolyytti (happo) höyrystyy. Jos paine akussa nousee liian korkeaksi, kaasu poistuu akkulaatikossa olevan varoventtiilin kautta. Vesimäärän vähentyessä happotaso nousee
liian korkeaksi, mikä voi tuhota akun!

Tutustu turvallisiin älylatureihimme tästä: https://www.suomentyokalu.fi/korjaamolaitteet/akkujen-lataus-ja-huolto/gys-akkulaturit-ja-diagnostiikkavirtalahteet/

Alla esimerkkinä taulukko AMG-akkujen latausvirrasta ja jännitteestä. Tarkista akun latauskapasiteetti aina valmistajan sivuilta!

Huoltotiedote auton akkujen koodauksesta - taulukko

* Suurin sallittu virta lasketaan seuraavan kaavan
mukaan (Akkukapasiteetti Ah/20)*5.
Esimerkiksi akku, jonka kapasiteetti on 70 Ah:

(70/20)*5= 17,5 A.

AGM ja suljetuille akuille yleiseksi latausohjeeksi: Latauslaitteena on syytä käyttää älykästä laturia, joka mittaa latauksen aikana latausvirran, latausjännitteen ja akun lämpötilan nousua ja osaa tarvittaessa tauottaa latausta. Tarkista latausjännite manuaalisesti yleismittarilla.

Lyijyakuille yleiseksi latausohjeeksi: latausvirraksi suosittelemme 10 % kapasiteetista ja pikalataukseen 50 % kapasiteetista.
 

Muuta huomioitavaa

Start-Stop -järjestelmä voi kytkeytyä pois päältä, jos akku on väärin koodattu.

Varmista akun latauspisteet autossa, koska ”vääristä paikoista” ladattu akku jää huomaamatta energianhallintaohjelmistolta. Akun latausohjeet ovat yleensä käyttäjän käsikirjassa.

Hybridiautoissa korkeajänniteakku voi vuotaa matalajänniteakun puolelle, jos inventteri on vioittunut. Sähköniskuvaara !

Back to top