Sähköautot kasvattavat markkinaosuuttaan nopeasti. Korjaamoilla on oltava valmiudet suorittaa kaikki sähköajoneuvojen huoltotehtävät lähitulevaisuudessa. Yksi korjaamoiden suurimmista ongelmista tulee olemaan sähköajoneuvojen nostaminen. Korjaamoissa on nykyään paljon autonostimia, jotka eivät sovellu ollenkaan tai eivät ole paras valinta sähköajoneuvojen nostamiseen. Vääräntyyppisen tai vääränlaisen nostimen käyttö voi vaurioittaa akkua tai muita ajoneuvon alla olevia osia.
Kun puhutaan EV:n (sähköajoneuvot) ja PHEV:n (hybrid plug-in -sähköajoneuvot) nostamisesta, ajatellaan yleensä mahdollisuutta vaihtaa akkupaketti tietyllä nostimella. Se on tärkeä, mutta ei ainoa huomioitava asia. On paljon muutakin huomioitavaa, kun valitaan nostinta EV- ja PHEV-ajoneuvoihin. On monia muita huoltotehtäviä, joilla on erilaisia vaatimuksia nostimelle. Jarrutyöt, alustatyöt ja pyöriensuuntaus, rengashuolto ja korikorjaus mm.
Mikään yksittäinen nostinmalli ei ole paras vaihtoehto kaikkiin töihin.
Miten sähköautot ja hybridit eroavat perinteisestä autosta?
Aluksi on otettava huomioon paino. Akkupakkausten paino on yleensä 500 -1200 kg, joten sähköauto on todennäköisesti raskaampi kuin samat polttomoottorilla varustetut automallit. Ero voi olla jopa 10 -15 %. Tämä vaikuttaa tarvittavaan nostimen nostokykyyn.
Toinen asia on painon jakautuminen. Olemme tottuneet siihen, että etuvetoisten autojen painopiste sijoittuu yleensä suunnilleen A-pylvääseen tai sivupeileihin ja takavetoisissa autoissa etuistuinten alle. Tämä ei koske sähköautoja. Akut, moottorit ja invertterit voivat siirtää painopistettä taaksepäin. Tämä täytyy huomioida uutta nostinta valittaessa. Tämä on tärkeää erityisesti kaksi-pilarinostimessa. Tarkista aina nostimen sallittu kuorman jakauma sen teknisistä asiakirjoista.
Nussbaum 2-pilarinostimet on suunniteltu ja valmistettu niin, ettei niiden kuormitettavuus pienene, vaikka nostovarsi ojennettaisiin maksimiin. Kun puhumme 3.500 kg:n Nussbaum -nostimesta, todellinen nostokapasiteetti on 3.500 kg, vaikka nostovarsi olisi ojennettuna täyteen pituutensa. Monien muiden valmistajien nostimissa sallittu kuorma pienenee, kun nostovarren pituutta lisätään. Tämä on suuri haitta, koska yleensä nimenomaan pidemmät ajoneuvot myös painavat enemmän, katso alla oleva tarra.
Kolmas ja ehkä tärkein huomioitava asia on se, millaisia huoltotöitä korjaamon tulee pystyä tekemään sähköautoille ja minkä kokoisia ajoneuvoja on nostettava.
Ajosiltanostimet (saksinostimet ja 4-pilarinostimet)
Helpoin ja turvallisin tapa nostaa sähköautoa on pyöristä nostava ajosiltanostin, kuten pitkä saksinostin autolle tai 4-pilarinostin. Nostokapasiteetti vaihtelee näillä nostimilla 3,5 tonnista 8 tonniin asti ja ajosiltojen
pituudet 4 – 6 m. Nämä mallit ovat ilmeinen valinta pyörien suuntaukseen, ajovalojen säätöön, diagnostiikkaan ja joihinkin ADAS-kalibrointeihin. Näiden nostimien haittana on, että ne tarvitsevat paljon tilaa ja rakenne voi estää pääsyn joihinkin ajoneuvon alla oleviin komponentteihin. Jarru- ja jousitustyöt voivat esimerkiksi olla helpompia suorittaa erityyppisellä nostimella.
Jos nostimella halutaan käyttää liikutettavaa akselikevennintä, on varmistettava, että sen nostovarret yltävät sallittuihin nostopisteisiin.
2-pilarinostimet
Kaksipilarinostin on paras ratkaisu sähköautojen nostamiseen silloin, kun akku on irrotettava tai asennettava ajoneuvoon. Oikealla nostokapasiteetilla ja sopivilla nostovarsilla olevalle nostimella auto voidaan nostaa siten, että koko korin alla oleva tila on vapaa. Pyörät vapaaksi jättävä 2-pilarinostin on hyvä ratkaisu myös jarru- ja pyöräntuentatöihin.
Nussbaumilla, premium-nostimien valmistajana on laaja valikoima nostovarsia 2-pilarinostimiin: Teleskooppivarret. Kaksoisteleskooppi, Mini Max, SC sport Car, Otto-varret ja EV-varret.
Sähköajoneuvojen nostamiseen on saatavana kaksoisnivelellä varustetut DG nostovarret sekä erityisesti sähköajoneuvoille suunnitellut Otto-nostovarret.
Smartlift 3.5 t. ja Powerlift 3.5 t. Otto-nostovarsilla
Toinen erittäin hyvä vaihtoehto on käyttää Nussbaum kaksoisnivelvarsiin saatavia, pyöristä nostavia nostohaarukoita. Pyöristä nostamalla koko auton alusta jää vapaaksi akkupaketin irrotusta tai asennusta varten. Pyöristä nostaminen on myös turvallisin tapa, koska ajoneuvo on suunniteltu kantamaan kuormansa pyörien varassa.
Power Lift HF 3S 5000 DG, Power Lift HL 2.60 SST DG
Erittäin tärkeä seikka nostinta valittaessa on nostimeen saatavana olevien sovittimien valikoima. Varmista, että nostimeen on saatavana sähköajoneuvojen nostamiseen tarvittavat nostoadapterit, tallat ja korokepalat.
Nussbaumin valikoima sisältää kaikki tarvittavat lisävarusteet sähköajoneuvojen nostamiseen.
Tärkeää on myös tarkistaa, että nostovarret ulottuvat sallittuihin nostopisteisiin niin, etteivät nostovarret ole tiellä akkupakettia irrotettaessa tai asennettaessa. Nostotallat on säädettävä oikealle tasolle, jotta akku tai ajoneuvon kori ei taivu noston aikana.
Suorilla nostovarsilla varustetuissa kaksipilarinostimissa, nostovarret voivat joissakin tapauksissa olla esteenä akun irrottamiselle.
Helmoista nostavat saksinostimet
Helmoista nostavat saksinostimet eivät ole paras ratkaisu sähköajoneuvojen nostamiseen, koska nostotaso yleensä osuu päällekkäin akkupaketin koteloinnin kanssa. Lisäksi nostotasojen pituus ei välttämättä ulotu pidempien ajoneuvojen sallittuihin nostopisteisiin. Jos käytetään väärän tyyppisiä nostopaloja tai nostetaan virheellisestä nostopisteestä, on olemassa vaara, että aiheutetaan vaurioita akkupaketille tai ajoneuvon alustaan. Tämän tyyppistä nostinta käytettäessä on varmistettava soveltuvien nostoadapterien saatavuus ja että nosto-sillan ulottuvuus riittää sallituista pisteistä nostamiseen.
Ajoneuvon sijoittaminen nostimelle
Ajoneuvon sijoittamiseen nostimelle samat säännöt, kuin perinteisissä autoissa. Varmista, että ajoneuvo on suorassa ja nostimen keskilinjalla.
Tarkista valmistajan ohjeista sallitut nostopisteet, huomioi auton painopiste ja kuormanjakauma nostimen nostovarsille sekä tarkasta onko ajoneuvolle nostamiseen liittyviä lisäohjeita. Joitakin autoja on mahdotonta tai vaikeaa siirtää työntämällä, ja huolto- tai hinaustila on aktivoitava ennen kuin ajoneuvoa voidaan liikuttaa työntämällä. Ilmajousituksella varustetuissa autoissa tarkista nosto-ohjeet ennen nostamista vaurioiden välttämiseksi.